Rady dla rodziców

 RADY  DLA  RODZICÓW

 

Jak mówić, żeby dziecko usłyszało, zrozumiało i wykonało nasze polecenie:

  • Skup uwagę dziecka na sobie. Niech Twoja twarz będzie na wysokości oczu dziecka, jeśli to konieczne, przytrzymaj je, weź np. za ramiona, dłonie
  • Mów patrząc na dziecko
  • Mów powoli, spokojnym, ale stanowczym głosem
  • Mów krótko, jasno i rzeczowo. Im bardziej konkretne wydasz polecenie, tym większa szansa na jego wykonanie
  • Długie polecenie podziel na kilka krótszych i dopilnuj ich wykonania po kolei.  
  • Wydawaj więc tylko jedno polecenia na raz
  • Jeśli to konieczne poproś, aby dziecko powtórzyło Twoje polecenie.
  • Upewnij się, że wie co ma robić
  • Używaj formy polecenia pozytywnego z jak najmniejszą ilością słowa „nie”, np. zamiast „ nie krzycz”, lepiej „ mów cicho”
  • Informuj wyraźnie i konkretnie, jak ma się dziecko zachowywać, a nie czego ma nie  mówić czy nie robić
  • Poprzedzaj ważne polecenia np. słowem „ uważaj”, „ posłuchaj”, „ to ważne”, lub innym stałym sygnałem np. klaśnięciem w dłoni
  • Jeśli chcesz zwiększyć prawdopodobieństwo wykonania polecenia, używaj zwrotów grzecznościowych „proszę, dziękuję”
  • Koniecznie pochwal, jeśli dziecko Cię posłuchało
  • Jeśli to tylko możliwe używaj komunikatu „ja” zamiast „ty”

 

Reguły TAK, ale jakie... 

Przestrzeganie reguł nie jest łatwe: dla dziecka, bo nie rozumie, po co są, dla rodzica, bo wymagają konsekwencji. Dzieci łatwiej pojmą twoje oczekiwania, gdy zasady postępowania będą:

  • jasne – zwracaj się do dziecka precyzyjnie. jeśli biega w pokoju, nie mów ogólnie: „nie biegamy w pokoju”. każda zasada powinna iść w parze z wyjaśnieniami
  • rozsądne – nie wymagaj od trzylatka, by bez przypominania sprzątał po sobie zabawki albo pamiętał o myciu rączek przed jedzeniem. zanim dzieci nauczą się przestrzegać zasad, często je łamią
  • przypominane – maluchy zajęte odkrywaniem świata nie pamiętają o wszystkim. nie sądź, że wystarczy, jak powtórzysz coś cztery razy, bo prawdopodobnie będziesz musiała to powtórzyć jeszcze czterdzieści cztery
  • niezbyt liczne – jeśli dziecko nie może się ruszyć, aby nie złamać jakieś zasady, istnieje możliwość, że w końcu się sprzeciwi temu rygorowi. jeśli nie teraz, to później w dorosłym życiu
  • łatwe – nie możesz żądać od małego chłopca, aby ustawił równo swoje samochodziki, jeśli wcześniej nie pokazałaś mu, jak ma to zrobić

 

5 "dorosłych" spraw, o których Rodzic powinien porozmawiać z dzieckiem przed wycieczką

  • Będziesz bez rodziców - uprzedźcie dziecko, że nie będziecie brali udziału w wycieczce ,ale będą się nim opiekowały inne dorosłe i odpowiedzialne osoby. Postarajcie się, by dziecko miało pozytywne nastawienie do opiekunów.
  • Słuchaj opiekunów - wytłumaczcie dziecku, że pani z przedszkola ,dziadkowie lub inne dorosłe osoby podczas wycieczki zastępują Was- rodziców- i dziecko musi ich słuchać, a więc wykonywać polecenia i słuchać zakazów . Dziecko musi wiedzieć, że to dla jego dobra i bezpieczeństwa. Podkreśl że jeśli coś się stanie, powinno zgłaszać się do dorosłego opiekuna. Zaakcentuj , że nie może się od opiekunów oddalać , ale NIGDY nie strasz, że się zgubi i zostanie samo w obcym miejscu.
  • Na pewno będzie fajnie - nastaw dziecko pozytywnie do wyjazdu lub wycieczki. Wyjaśnij mu, gdzie jedzie, co zobaczy, jakie atrakcje go czekają. Lepiej by dziecko wiedziało , czego może się spodziewać. Zaoszczędzi to zarówno jemu, jak i opiekunom zaskoczeń, strachu lub stresu.
  • Postaw przed dzieckiem niewielkie zadanie - poproś je, by uważnie słuchało przewodnika lub opowiadania opiekuna , by mogło opowiedzieć Wam o swoich wrażeniach i o tym co widziało. Jeśli jest wystraszone spędzeniem czasu poza domem, takie postawienie sprawy pozwoli mu się skupić na samej wycieczce i najważniejszych jej punktach, a nie na tym, że jest samo, bez rodziców w nieznanym miejscu.
  • Jesteś już duży i sobie poradzisz - pożegnanie przed wyjazdem ogranicz do uścisku, całusa i życzenia udanej zabawy. Nie mów dziecku że będziesz tęsknić , że żałujesz że ten czas spędzicie osobno. Takie zachowanie rodzica wzbudza w dziecku niepotrzebne poczucie winy z powodu „opuszczenia '' rodziców. Wycieczka ma być dla Was wszystkich czasem, który wykorzystujecie swobodnie i przyjemnie. Dziecko ma się dobrze czuć i bawić w gronie rówieśników, a Wy możecie wykorzystać te kilkanaście godzin dla siebie. Powiedz dziecku , że jest już duże, wiele umie zrobić samo i wierzycie, że sobie doskonale poradzi. Pozwoli to mu odprężyć się i skorzystać z radością ze wszystkich atrakcji. Niech chociaż chwile poczuje się „ dorosłe”. W miarę precyzyjnie określ czas powrotu i podkreśl, że będziesz na dziecko czekać.

Informacje, które rodzice powinni przekazać opiekunowi dziecka:

  • czego dziecko się boi
  • na co dziecko jest uczulone
  • na jakie choroby przewlekłe dziecko cierpi
  • jakie leki dziecko przyjmuje
  • jak skontaktować się z rodzicami w razie potrzeby

 

Savoir-vivre przedszkolaka

Uprzejmość na co dzień, życzliwość i szacunek okazywane innym ludziom oraz dobre maniery sprawiają, że żyje się lepiej i radośniej. Dlatego warto uczyć zasad savoir-vivre już od najmłodszych lat. 

  • Ucz dziecko „czarodziejskich” słów: proszę, dziękuję, przepraszam i dawaj przykład, w jakich sytuacjach powinny być od stosowane. Z czasem ich używanie stanie się nawykiem
  • Uświadamiaj dziecku, jak ważne jest bycie uprzejmym na co dzień. Okazuj radość, kiedy maluch odpowiada na pozdrowienia i stara się pierwszy powiedzieć dzień dobry na powitanie. Przy każdej okazji podkreślaj, że szczególny szacunek należy się osobom starszym – kultura wobec nich to najlepsza wizytówka dobrych manier
  • Traktuj z szacunkiem innych ludzi, również własną pociechę. Wsłuchuj się w to, co mówi, szczególnie jeśli czujesz, że na czymś bardzo jej zależy. Twój przykład jest dla niej ważnym wzorem komunikowania się i budowania relacji z innymi
  • Pokazuj dziecku, w jaki sposób może osiągać swoje cele, np. dostać to, na co ma ochotę, zachowując się w sposób akceptowany społecznie: Jeżeli chcesz pobawić się na placu zabaw, najpierw zapytaj, czy możemy tam iść w tej chwili; Powiedz: „Przepraszam, czy mogę…”, jeśli chcesz wziąć zabawkę innego dziecka
  • Wprowadź zasady dobrej komunikacji, obowiązujące wszystkich członków rodziny: uważnie słuchamy tego, co mówi druga osoba; nie przerywamy sobie podczas rozmowy ani ni wchodzimy sobie w słowo; nie mówimy razem z inną osobą, nie przekrzykujemy jej – mówimy spokojnym głosem. W żadnym wypadku nie używamy słów obraźliwych albo niemiłych, raniących rozmówcę
  • Uwrażliwiaj dziecko na krzywdę innych, zwłaszcza słabszych, zgodnie z zasadą: Traktuj innych tak, jak sam chcesz być traktowany. Przypominaj, że nie wypowiadamy głośno krytycznych uwag na temat wyglądu lub zachowania innych osób, bo możemy im taką oceną sprawić przykrość; nie bawimy się czyimś kosztem ani nie pokazujemy swojej przewagi; niedopuszczalne jest wyśmiewanie lub poniżanie innych
  • Naucz malucha, że trzeba dzielić się z innymi. Pochwal dziecko i pokaż, jak bardzo cieszą cię jego zachowania, np. kiedy ustala z przedszkolakami reguły zabawy, spokojnie czeka na swoją kolej, częstuje smakołykami inne dzieci, przestrzega kolejności zabawy atrakcyjną zabawką
  • Zwracaj uwagę na grzeczne prowadzenie rozmów telefonicznych. Naucz malucha – najlepiej podczas zabawy – prowadzenia rozmowy: zaczynamy od pozdrowienia „dzień dobry” i przedstawienia się rozmówcy, a kończymy pożegnaniem
  • Przypominaj dziecku zasady właściwego zachowania się przy stole:
  • myjemy ręce przed posiłkami
  • nie mówimy z pełnymi ustami
  • łokcie trzymamy blisko tułowia
  • do jedzenia używamy sztućców
  • wstając od stołu, dziękujemy za posiłek
  • Pomagaj dziecku dbać o codzienną higienę i wygląd. Wyjaśnij, że specjalne okazje (wizyta babci, świąteczne dni, rodzinne uroczystości) powinien podkreślać odpowiedni, elegancki i uroczysty ubiór
  • Zawsze reaguj na niewłaściwe postępowanie pociechy. Okazuj w takiej sytuacji niezadowolenie dotyczące zachowania malucha (Nie podoba mi się, że trzeci raz przerywasz moją rozmowę z babcią. Pożegnam się z nią i wtedy porozmawiamy), a nie jego samego (Jesteś takim gadułą, jakich mało. Cały czas przeszkadzasz). Pamiętaj o pochwałach, kiedy dziecko zachowuje się w sposób, jakiego oczekujesz

 

Rodzice są dla malucha wzorem do naśladowania. Twoje zachowanie, troska o dobre samopoczucie innych, sposób, w jaki wypowiadasz się o znajomych i członkach rodziny lub rozmawiasz z nimi, a także dbanie o wygląd i kulturalne spożywanie posiłków – wszystko to jest dla dziecka źródłem wiedzy o świecie i prawach, jakie w nim obowiązują

 

Wzajemna miłość między rodzicami i dziećmi jest najtrwalszą i najpiękniejszą miłością
- Kochamy mądrze

  • Nie pozwól się wyprowadzić dziecku z równowagi.
  • Bądź cierpliwy.
  • Jeżeli coś powiesz dziecku – trzymaj się tego.
  • Chwal dziecko.
  • Wymyśl wspólną zabawę, poproś je, aby ci pomagało – to wzmocni waszą więź.
  • Powieś na drzwiach pokoju plan dnia – dziecko tego potrzebuje.
  • Słuchaj tego, co twoje dziecko ma ci do powiedzenia – naucz się je rozumieć.
  • Z wyczuciem stosuj zakazy i tłumacz dziecku, czemu mu tego nie wolno.
  • Dla dziecka zabawa jest tym samym, czym dla ciebie praca – nie przerywaj mu jej.
  • W żadnym wypadku nie bij! Pamiętaj, że karą będzie to, co nazwiesz karą. Przyczyna ukarania musi być jasna, a czas określony.
  • Nazywaj dziecko po imieniu.

 

Wspólnie uczymy bezpiecznych zachowań

  • Bądź dla dziecka wzorem prawidłowego zachowania
  • Ucz dziecko, by podczas Twojej nieobecności w domu nikomu nie otwierało drzwi
  • Nie ujawniaj miejsc przechowywania wartościowych rzeczy
  • Zabroń dziecku chwalenia się innym tym, co ciekawego jest w domu
  • Bezwzględnie zakazuj dziecku przyjmowania od obcych jakichkolwiek prezentów
  • Zakaż dziecku wsiadania do pojazdów obcych osób
  • Ucz dziecko zasad ograniczonego zaufania do obcych
  • Naucz dziecko bezpiecznego poruszania się po drodze
  • Wykształć u dziecka zdrowy styl życia
  • Kontroluj z kim dziecko przebywa podczas zabawy poza domem
  • Traktuj dziecko poważnie
  • Nie bagatelizuj problemów dziecka
  • Codziennie znajdź czas na rozmowę z dzieckiem
Dyrektor dysponuje wolnym miejscem pracy na stanowisku nauczyciela wychowania przedszkolnego. |